North Command

En blogg om friluftsliv, utrustning och små projekt som knyter detta an.

När olyckan är framme!

Kategori: Utrustning

Då har man avslutat ett par dagar i kronans tjänst och lyckats avverka en arbetsdag i det civila mörkret. Det var minst sagt ett par blöta dagar som avverkades ute i det gröna bland bävrar och kottar (och en hel massa mygg och knott, pannan ser ut som ett månlandskap ^^ ). Men, men, lite regn och mygg har jag inte dött av hitintills.
 
Jag lyckades dock med en sak man absolut inte får göra när man är ute i skog och mark.
JAG TAPPADE MIN KNIV! 
 
Det var inte på något klantigt sätt som jag tappade bort den t.ex. lägga ifrån sig den och inte minnas var. Nä, detta var ett lite mer olycksartat sätt. Jag hade legat och spanat på en vall och när jag skulle kasa ner och ta löpet bakåt mot fordonen så har slidan gått av strax under infästningen och min kniv har därigenom trillat ut. Till saken hör den att jag även hade satt fast kniven med en avtagbar fångrem för att jag inte ska tappa kniven av misstag när man krälar på marken, denna har dock slitits av (den var inte den mest kraftiga som världen skådat) och kniven var borta. Den avknäckta slidan hängde så fint i sin paracord som jag satt fast i slidan och trätt slangen till min camelback igenom. 
 
Var lite deppig över detta då jag trots allt lagt ut pengar på kniven och detta var första gången som den följde med ut i skogen. Jag satt förvisso inte på pottkanten totalt knivlös, jag hade fortfarande min tilldelade mora2000 som är en av de bästa knivarna jag någonsin provat om man jämför pris-kvallitet, och jag gilllar lägre priser!
 
Döm om min förvåning när vi tillbaka precis innan utryckning får se en hemvärnssjukvårdare komma gående med MIN kniv och frågar om någon av oss kände igen denna eftersom de hittat den precis där vi varit, skitglad över att återse min kniv gick sedan resan hemmåt. Tack, Hemvärnssjukvårdare för att ni finns! Olyckor sker så lätt.
 
 Infästningen sitter snyggt fast i stridsvästen.
 
 
 
Kniven i sig är en tanto kniv från amerikanska Mtech. Modellen heter Xtreme Stealth Strike och är inköpt från Knivbutik.se. En bra kniv(det lilla jag testat) med ett skönt grepp av gummi som gör att den ligger bra i handen även om handen är blöt. 
 
Jag hade planerat för en ressension av kniven nu efter dessa dagar men får spara det till ett senare tillfälle när den blivigt testad ordentligt. En ny slida blir det i alla fall, på ett eller annat sätt!
 
Kommentera inlägget här: