North Command

En blogg om friluftsliv, utrustning och små projekt som knyter detta an.

En gammal yxa

Kategori: Allmänt, Utrustning

Jag fick för ca ett år sedan ta över en yxa när mormor skulle flytta, yxan som ska ha tillhört min morfars far är inte direkt ny men i mycket fint skick. Det enda är att det gått en flisa från övre spetsen på eggen. Dock är det inte så farligt. Jag har haft med mig yxan ut i skogen en runda och provat den några gånger och till att klyva brasved med är den aldeles utmärkt. Men den var lite slö när jag tog fram den, så det blev till att slipa den. Efter några rejäla körningar med en slipsten så finputsade jag eggen med några drag från mina Lansky brynen. Resultatet blev lysandeoch när jag provade yxan så hade den inga problem att snabbare än en bäver ta sig igenom ett vedträ!
 
 
Kommentera inlägget här: