North Command

En blogg om friluftsliv, utrustning och små projekt som knyter detta an.

Recension, vikbar såg

Kategori: Utrustning

Vikbar såg med mycket att ge!
 
Inköp:
Inköpet gjordes på XXL sport för 50kr.
 
I paketet:
Det som ingick i paketet var förutom den vikbara sågen även ett extra blad med finare tandning för att kunna såga kött/ben. Ingick gjorde även ett fodral som rymmer såg och extrablad.
 
 
Första intryck: Sågen ger ett mycket gediget intryck, på gränsen till klumpigt. Men den väger väligt lite, och får lätt plats i en av fickorna på mina Fjällräven byxor. Det extra bladet vet jag inte riktigt om jag kommer få användning för, men det är nog inte fel at ha i reserv. Att ha hällor för att kunna fästa fodralet i bältet känns lite överdrivet.
 
 
Testat: Jag fick chansen att testa sågen för några dagar sedan när jag var ute på en runda i skogen. Den presterade mycket bra, fäller ett träd snabbare än en bäver på RedBull. Bladet kändes lite fladdrigt precis vid infästningen, men det var bara att spänna skruven lite. Bladet låser säkert i utfällt läge och spärren sitter enkelt åtkommlig uppe på sågen. 
 
Slutsats: En mycket bra såg som presterar likvärdigt med betydligt dyrare konkurenter i samma kattegori.
 
+ Priset (ordinarie 99kr)
Extra sågblad
Hål för lanyard
+ Gummerat grepp
Det finns inga extrablad att köpa
Fodralet väldigt trångt med en flätad paracord-lanyard
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: